Sider

onsdag, februar 17, 2010

Teknikkurs - Multi-medium, Gesso og dabbere

Vi har fått flere tilbakemeldinger på dette kortet, og hvordan bakgrunnen er laget. Derfor så har Connie nå laget et teknikkurs på denne bakgrunner for å vise nærmere hvordan det er gjort...

Utstyret som er brukt på denne bakgrunnen er som følger...

Claudine Hellmuth Studio Line - Multi-medium (her kan du bruke både matte og glossy)
Claudine Hellmuth Studio Line - Gesso
Adirondack Acrylic Paint Dabber- alle farger kan brukes!
Adirondack Distress Refillere - alle farger kan brukes!
UM stempel - Drodle Krøllen

1 ark fra en telefonkatalog
1 kartong i 14 x 14 cm - ca 200-300 gr


Start med kartonbiten, telefonkatalog-siden, multi-medium og pensel. Her må du pensle multi-medium både over og under telefonkatalogen, altså du legger ned kartongbiten på et underlag og pensler på multi-medium. Deretter legger du katalogsiden over kartongbiten, og pensler på multi-medium over.





La bakgrunnen tørke, eller tørk med varmluftpistol. Du kjenner raskt når bakgrunnen er tørr, og da kan du fortsette med neste steg. Pensle over gesso i et tynt lag, og dersom du vil ha den mer transparen så spray litt vann over og pensel over.

La bakgrunnen tørke, eller tørk med varmluftpistol. Gesso tørker rimelig fort, så her er det ikke lange tiden du trenger å vente. Neste steg er å bruke distress refillere på mistere, og her bruker du to pimpetter med farge og fyller opp med vann (på distressflaskene). På denne bakgrunnen har Connie brukt "worn lipstick" og "milled lavendel". Spray litt over alt, og bruk pensel for å få fargen jevnt utover. Tørk med varmluftpistolen!



Siste steg er å stemple med dabberfarge, og her har jeg brukt en av drodlene som jeg har designet for Kreativ Hobby. Påfør dabberfargen direkte på stemplet og stemple på bakgrunnen. Her er det lurt å jobbe litt raskt, sånn at dabberfargen ikke tørker nedi stempelet. Påfør ny farge hver gang du stempler, og hold en stødig hånd da stempelet kan skli litt mot bakgrunnen. Det som er veldig viktig her er at du vasker stempelet ditt rett etter bruk, siden dabberne er akrylmaling og denne tørker rimelig kjapt!






Tilslutt har jeg brukt dabberen til å kante bakgrunnen, og det eneste du trenger å tenke på her er å ikke dytte dabberen for hardt på bakgrunnen. Kun et løst sveip over sidene, så beholder du svampen på dabberne fin :-)


Håper dette var enkelt forklart, og still gjerne spørsmål i kommentarfeltet dersom du lurer på noe :-) Da kan jeg følge med og svare så fort jeg kan :-)

10 kommentarer:

Guro sa...

Wow!!! Tusen takk for en veldig god og detaljert demonstrasjon :-)
Setter veldig stor pris på alle tipsene dere deler, lærer veldig mye av dere! Denne bakgrunnen ble superflott.
Har ikke det man bruker, men får sette det på ønskelista mi framover, for dette vil jeg gjerne prøve!

Knerten sa...

Toppers ! Takk for denne :-) (Det var det jeg trodde, at telefonkatalogsiden var i bunn).

Gleder meg til neste kurs med Connie i neste uke allerede :-)

Ha en strålende fin dag !

Sivic sa...

Takk for et kjempeflott kurs!!

Anonym sa...

Stilig! mutlimedium er så tøft, lurer på og investere i det nå jeg altså! Takk for flott kurs! Ha en fin dag. klem fra Cathrine

Anonym sa...

Kjempeflott! Takker for at dele deler fine tips, -ønskeliste til bursdag:)
Klem T

Eline sa...

Å , flott med kurs da=)
Tusen takk for at dere deler så mye tip og inspirasjon med oss her i bloggen deres.
Dette skal jeg prøve, men først må man i butikken da... mange nye ting man må ha til dette arbeidet.

Anne sa...

Tusen takk for at du forklarte så fint i både bilder og tekst.
Så snart jeg har fått utstyr til å lage sånne kort, skal det prøves.

Ha en fin dag alle sammen.

Gro sa...

Skikkelig herlig. Gøy med "grising" Gleder med til 9. mars.

salige lavendel sa...

Så mye fint det var på denne bloggen! Takk for titten :)

Marina sa...

Så lekkert Connie!
Dette skal jeg prøve :-)