Sider

fredag, november 13, 2009

41 Connies lek med rester....

Jeg satt en dag og irriterte meg over alle de små bitene av restepapir som lå og slang overalt, og fant ut at jeg måtte finne på noe som jeg kunne bruke dem til. Jeg veldig glad i Claudine Hellmuths produktserie Studio Paint og dette ble derfor utgangspuntet for denne teknikken. Det du trenger til denne teknikken er...

Claudine Hellmuths gel medium matte
Claudine Hellmuths gesso
Claudine Hellmuths Studio Paint i din favorittfarge

og så er det eventuelt lurt å ha...

Brayer (finnes i butikken i Larvik)
Claudine Hellmuths pensler (finnes i butikken i Larvik)
Distress blekk i et par farger
Tim Holtz Blending tool
Non-stick underlag (Claus Ohlson)
Staz On i din yndlingsfarge

1. Første del


Bruk gjerne tykk akvarellkartong som utgangspunkt for denne teknikken, særlig fordi dette ikke har en tendens til å bli bølgete når det blir for vått. Legg restepapir-bitene lett tilgjengelig, slik at du får jobbet med hele bakgrunnen og den forttørkende gel medium'en.



På denne teknikken så bruker jeg gel medium i matt, men du kan selvfølgelig bruke den som heter glossy også. Det er ikke annen forskjell enn betydningen av navnet, nemlig glossy og matt.




Penslse gel medium direkte på kartongen, legg så restebiten oppå og dekk med gel medium igjen som en ala decopage. Under og over alle bitene, og det gjør ikke noe om du legger papir på papir - gel medium'en fester det meste! Dekk til hele kartongbiten - her har jeg brukt en karting bit som er 14x14 cm. La bakgrunnen tørke før du fortsetter neste steg, og her kan du gjerne bruke varmluftpistol!


Klipp rundt kartongen før du påfører gesso - snu arket og klipp inntil kanten på kartongen, slik at du får et rett kvadrat.



Påfør gessoen direkte på papiret med en pensel eller en brayer - blir litt forskjellig resultat med like fint! Hele bakgrunnen skal dekkes med gesso, og ikke ta på for tykt lag!



Syns du det ble for lite transparent, så spray litt vann på bakgrunnen og bruk et tørkepapir til å "dutte" - dermed blir det mer transparent. Husk at gessoen tørker raskt, så du må jobbe med bakgrunnen før dette tørker!



La bakgrunnen tørke, og her kan du igjen bruke varmluftpistolen! Over ser dere ferdig resultat før jeg begynner å bearbeide bakgrunnen i andre farger.

2. Neste steg



På neste del av bakgrunnen har du selvfølgelig utrolig mange muligheter til å ferdigstille bakgrunnen din, eller bruke den som den er. Jeg bruker enten bare blekk, eller blekk og maling. Her bruker jeg Claudine Hellmuth's Studio Paint i fargen "traditional tan" og påfører den med en brayer og litt vann. Ha et non-stick underlag, påfør en klatt med maling og litt vann og bray i vei :-)


Her har jeg påført 2 farger med distress blekk - fargene "vintgage photo" og "walnut stain", i tillegg til litt StazOn "Timber brown".


Her har jeg brukt Kreativ Hobby sine stempler, og gjort ferdig kortet! Stempelene jeg har brukt finner du her: juletre, swirl og rundt tekststempel.

Et tips...!

Jeg samler alltid små rester av pyntepapir i en liten boks etter at jeg begynte med denne teknikken, og dermed slipper jeg å klippe opp før jeg begynner. Alle bitene er ulike, og de trenger ikke å match i det hele tatt. Pleier å si til alle som ønsker å lære teknikken min, at jo mer kontraster jo bedre :-)

Så, da er det bare å ønske dere lykke til og har dere lyst på litt inspirasjon så finner dere flere slike kort i bloggen min.

4 kommentarer:

Therese sa...

WOW! Så lekkert!

~Kjersti~ sa...

Tusen takk! Endeli skjønte jeg denne teknikken!

Angella sa...

Utrolig flott det du får laget av restepapir, Connie. Så flink du er:)

Angella

froebelsternchen sa...

great done!
Thank you!